X
فواید ویتامین ب برای پوست

فواید ویتامین ب برای پوست

هشت ویتامین گروه ب تقریباً برای هر فرآیندی در بدن ضروری هستند. این گروه ویتامین به فرآیند تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کنند و بر سلامت سیستم عصبی، متابولیسم، اندام‌ها، ماهیچه‌ها، پوست و مو تأثیر می‌گذارند. همچنین برای رشد و بهبود عملکرد کلی سلول‌های بدن ضروری هستند و به این ترتیب فواید زیادی برای سلامت پوست دارند، زیرا پوست ما دائما در حال بازسازی است. مخزن ذخیره برای ویتامین‌های گروه ب در بدن ما ظرفیت محدودی دارد. به این معنا که باید آن را هر روز دوباره پر کنیم. از آنجایی که هر نوع از ویتامین ب تاثیر متفاوتی بر سلامت پوست دارد، لازم است بدانید کدام غذاها چه ویتامین‌هایی را تامین می‌کنند و نقش هر ویتامین در بدن چیست. کمبود ویتامین ب می‌تواند پوست شما را خراب کند و باعث آکنه، بثورات، پوست خشک و پوسته پوسته، ترک لب و چین و چروک شود. همچنین ممکن است پوست شما بر اثر کمبود ویتامین ب نسبت به نور خورشید، محصولات مراقبت شخصی و سایر عوامل بالقوه حساس‌تر شود. قرمزی و تحریک بیشتر پوست در نتیجه همین حساسیت ایجاد خواهد شد.

 

ویتامین ب۱ یا تیامین

تیامین اولین ویتامین گروه ب بود که کشف شد. کارکرد این ویتامین در تبدیل گلوکز به انرژی، کمک به بهبود زخم و عملکرد صحیح اعصاب است. تیامین را «ویتامین ضد استرس» هم می‌نامند. چرا که تقویت سیستم ایمنی و تسکین سیستم عصبی یکی از وظایف تیامین است و به این ترتیب کاهش استرس می‌تواند یکی از کارکردهای این ویتامین باشد. 

 

ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین

ویتامین ب ۲ یا ریبوفلاوین به گردش سلولی و حفظ کلاژن کمک می کند. این ویتامین بیش از هرچیز به کمک پوست شما می‌آید. حفاظت از ساختار پوست، کاهش التهاب و سرعت در بهبود زخم از کارکردهای ویتامین ب۲ است. این ویتامین همچنین به ترشح مخاط در پوست کمک می کند، بنابراین از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. خشکی پوست به‌ویژه از این جهت آسیب‌زاست که منجر به تولید چربی و در نتیجه جوش و آکنه می‌شود. ویتامین ب ۲ همچنین به جذب موثرتر زینک کمک می‌کند که عنصری ضروری برای بدن و به‌ویژه پوست و مو به حساب می‌آید.


ویتامین ب۳ یا نیاسین

ویتامین ب ۳ که آن را با نام نیاسین آمید هم می‌شناسید، نرم‌کننده فوق‌العاده‌ای برای پوست است و در برابر انواع بیماری‌ها و تحریکات پوستی از جمله آکنه، اگزما و درماتیت از پوست محافظت می‌کند. نیاسین به بهبود پوست‌های خشک و آسیب دیده از نور خورشید و رفع لکه‌ها و تیرگی پوست کمک می‌کند. نیاسین ویتامین محبوبی در میان محصولات مراقبت بهداشتی و زیبایی است. به‌خصوص در محصولاتی که با هدف رفع چین و چروک تولید می‌شوند، نقش این ویتامین به‌عنوان یک ماده ضد پیری پررنگ است.


ویتامین ب۵ یا دکسپنتنول

ویتامین ب ۵ خاصیت مرطوب کنندگی دارد و رطوبت پوست را حفظ می کند. یا این قابلیت خاصیت ارتجاعی پوست حفظ شده و اصطلاحا پوست را هیدراته و جوانسازی می‌کند. از آنجایی که پوست هیدراته انعطاف‌پذیرتر است، ویتامین ب ۵ می‌تواند به جلوگیری از آکنه و کاهش علائم پیری کمک کند.

 

ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین

عضو ششم از خانواده ویتامین‌های ب یکی دیگر از کاهنده‌های اصلی استرس در بدن ماست. با کمک ویتامین ب ۶ تولید سروتونین (هورمون شادی)، ملاتونین (هورمون خواب) و نوراپی نفرین (هورمون استرس) در بدن به تعادل می‌رسد و تنظیم خلق‌و‌خو و خواب بهبود می‌یابد. فایده ویتامین ب ۶ برای پوست وقتی روشن می‌شود که بدانیم استرس و خواب ناکافی هر دو التهاب را در بدن افزایش می‌دهند، بازسازی سلولی را کاهش می‌دهند و منجر به خشکی پوست می‌شوند. این شرایط باعث بروز آکنه و جوش و همچنین پیری زودرس می‌شوند. 

 

ویتامین ب۷ یا بیوتین

ویتامین ب ۷ برای متابولیسم اسیدهای چرب در بدن مورد نیاز است. این ویتامین از سلول‌ها در برابر آسیب و از دست دادن آب محافظت می‌کند. ویتامین ب ۷ را بیشتر با نام بیوتین می‌شناسند و از آنجا که به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند، برای محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست و مو کاربرد دارد. به این ترتیب بیوتین می‌تواند به درمان همه مشکلاتی که در نتیجه از دست دادن رطوبت مثل موهای شکننده، خشک، ناخن‌های شکننده و پوست خشک و پوسته پوسته ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. ویتامین ب ۷ همچنین از التهاب جلوگیری می‌کند و مانع بروز آکنه، عفونت‌های قارچی و بثورات می‌شود.

 

ویتامین ب۹ یا اسید فولیک

ویتامین ب ۹ را بیشتر با نام اسید فولیک می‌شناسیم. این ویتامین برای تقویت گردش سلولی و مقابله با آسیب رادیکال‌های آزاد مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. فولیک اسید را معمولاً برای مصرف هنگام بارداری و قبل از تولد توصیه می‌کنند زیرا به جلوگیری از نقص مادرزادی کمک می‌کند. در مورد فواید پوستی ویتامین ب ۹ مطالعات نشان داده‌اند وقتی به صورت موضعی همراه با کراتین استفاده شود، با علائم آسیب‌دیدگی از نور خورشید و پیری مقابله می‌کند و علاوه بر این ظاهری محکم‌تر به پوست می‌دهد.

 

ویتامین ب۱۲ یا کوبالامین

ویتامین ب ۱۲ قبل از هرچیز برای تولید مثل سلولی ضروری است و مصرف موضعی آن نیز فوایدی برای پوست دارد؛ از جمله اینکه بروز التهاب، خشکی و آکنه را کاهش می‌دهد. از ویتامین ب ۱۲ گاهی اوقات برای درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می‌شود.

 

منبع 


این مقاله توسط تیم تحقیقاتی لابراتوار آرایشی مانیا گردآوری و تنظیم شده است.


نویسندگان : سید حمیدرضا طباطبایی ابراهیمی ، زینت شهبازبگیان


مطالب مرتبط :

تفاوت ماسک مو آبکشی و بدون آبکشی چیست؟

فواید هیالورونیک اسید

فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی

تولید ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی

بلاگرهای ایرانی آرایشی

فواید گل ختمی

مطلب قبلی فواید گل ختمی
مطلب بعدی فواید عصاره میموزا

درباره ما

لابراتوار آرایشی مانیا با گسترش و تکمیل کادر خود در واحد تحقیق و توسعه توانسته است در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در صنعت آرایشی و بهداشتی پیدا کند. لابراتوار مانیا همواره کیفیت محصولات تولیدی در سطح استانداردهای جهانی را سرلوحه کار خود قرار داده است و امیدواریم در این راه در عرصه‌های جهانی نیز به زودی نام ایران و مانیا را ببینیم.

لابراتوار آرایشی و بهداشتی مانیا با همکاری شرکت زیبا رویان نفیس آماده همکاری تولید در ظرفیت خالی خطوط خود با سایر شرکت‌ها می‌باشد.

تولید در ظرفیت خالی تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه ویژه آزاد اقتصادی سلفچگان.

لابراتوار آرایشی مانیا ارائه دهنده فرمولاسیون‌های انحصاری محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین همکاری در زمینه تولید در ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی با تمامی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی.

 

شبکه های اجتماعی