X
فواید گل ختمی

فواید گل ختمی

گل ختمی:

از خانواده : Marshmallow

با نام علمی : Althaea officinalis

تحلیل گیاهشناسی 

ختمی یک گیاه بومی است از مناطق شرق مدیترانه. ختمی، گیاهی علفی است و در طی چند سال ارتفاع آن به تقریبا ۲ متر می‌رسد ساقه آن از کرکهای ریز که به رنگ خاکستری می‌باشد پوشیده شده. برگ‌های ختمی پهن ، دندانه‌دار  و مانند قلب است . گل‌های آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز و یا ارغوانی می‌باشند که بصورت دسته‌های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می‌گردد .ختمی به علت برخورداری از گل‌های زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه‌ها کاشته می‌شود . بعلاوه جالب این است که تمامی قسمت‌های این گیاه استفاده طبی دارند!

 

حفظ رطوبت و هیدراته و آبرسانی پوست:

عصاره این گیاه باعث آبرسانی به پوست، حفظ رطوبت و نرمی و لطافت در پوست می‌شود. این نرم‌کننده بدون چربی به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و صاف کنندة آن بسیار شناخته شده و مشهور است و آن را به یک درمان خانگی مطلوب و کاربردی برای پوست‌های خشک تبدیل کرده است.  همچنین شناخته شده است که عصاره این گیاه به پوست انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی بیشتری می‌بخشد و آن را جوان و درخشان نگه می‌دارد. 


درمان التهابات پوستی:

فعالیت‌ها و خواص ضدالتهابی ریشه‌های گل ختمی واقعاً قابل‌تحسین است. آزمایشات انجام شده در دهه ۱۹۶۰ نشان می‌دهد که این ریشه‌ها می‌توانند مشکلات و التهابات مختلف پوست را کاهش دهند، از جمله التهابات ناشی از اگزما و پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی را تسکین دهد. همچنین، می‌توانید با ضماد ریشه‌های این گیاه، بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌های جزئی بر روی پوست خود را التیام دهید. 

 

مو‌ها را نرم و براق نگه می‌دارد:

گل ختمی برای کسانی که مو‌های خشک، شکننده و/ یا ضعیف دارند بسیار مطلوب است. مانند یک عامل تهویه طبیعی است که رطوبت را جذب و حفظ می‌کند. تونیک بسیار مؤثری برای مو‌های شکننده و ضعیف است، خاصیت ارتجاعی لازم را برای حفظ رطوبت می‌بخشد و آن‌ها را نرم و درخشان می‌کند. برای تأثیرگذاری بیشتر از آن به‌عنوان یک شوینده طبیعی گیاهی استفاده کنید. 

 

بهبودی سلامت پوست:

یکی از مزایای زیبایی ارایه شده توسط گل ختمی، بهبود سلامت پوست است. در این حالت، گل ختمی پوست شما را به پوستی نرم ، درخشان و مرطوب تبدیل می کند. همچنین پوست شما را تبدیل به پوستی مرطوب خواهد کرد و از خشکی پوست شما جلوگیری می‌کند. 

 

منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی :

ریشه‌های گل ختمی را حتما باید به رژیم غذایی سالم خود اضافه کنید. ریشه‌های خوراکی این گیاه گلدار حاوی مقادیر مناسب ویتامین B و C می‌باشد. علاوه بر این، می‌توان مواد معدنی متفاوتی همچون کلسیم، مس، آهن، روی و ید را در ریشه‌های آن یافت.

 

التیام زخم ها:

در واقع، بسیاری از انواع گیاهان برای التیام زخم‌ها و کبودی‌ها مفید هستند. گیاهانی که دارای اثرات ضد التهابی هستند، تبعا درد زخم ها و کوفتگی را نیز کاهش می‌دهند. این قاعده در مورد گل ختمی نیز صادق می‌باشد. برای درمان زخم، شما می‌توانید برگ‌های گل ختمی را بجوشانید و آن را به منطقه آسیب دیده اعمال نمایید.

 

این مقاله توسط تیم تحقیقاتی لابراتوار آرایشی مانیا گردآوری و تنظیم شده است.

 

نویسنده : زینت شهبازبگیان

 

مطالب مرتیط :

تفاوت ماسک مو آبکشی و بدون آبکشی چیست؟

فواید هیالورونیک اسید

فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی

تولید ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی

بلاگرهای ایرانی آرایشی

مطلب قبلی بلاگرهای آرایشی ایرانی
مطلب بعدی فواید ویتامین ب برای پوست

درباره ما

لابراتوار آرایشی مانیا با گسترش و تکمیل کادر خود در واحد تحقیق و توسعه توانسته است در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در صنعت آرایشی و بهداشتی پیدا کند. لابراتوار مانیا همواره کیفیت محصولات تولیدی در سطح استانداردهای جهانی را سرلوحه کار خود قرار داده است و امیدواریم در این راه در عرصه‌های جهانی نیز به زودی نام ایران و مانیا را ببینیم.

لابراتوار آرایشی و بهداشتی مانیا با همکاری شرکت زیبا رویان نفیس آماده همکاری تولید در ظرفیت خالی خطوط خود با سایر شرکت‌ها می‌باشد.

تولید در ظرفیت خالی تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه ویژه آزاد اقتصادی سلفچگان.

لابراتوار آرایشی مانیا ارائه دهنده فرمولاسیون‌های انحصاری محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین همکاری در زمینه تولید در ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی با تمامی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی.

 

شبکه های اجتماعی