X
فواید گلابی خاردار (میوه کاکتوس)

فواید گلابی خاردار (میوه کاکتوس)

گلابی خاردار  چیست؟

گلابی خاردار میوه‌ای است که روی برگ‌های کاکتوس‌های نوپالس رشد می‌کند. گلابی خاردار که به طور گسترده به "گل کاکتوس" معروف است، در کشورهای مختلف و مناطق مختلف به نام‌هایی مانند ماهی تن، نوپال، نوپالس، انجیر زرشک، انجیر هند با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. گلابی خاردار میوه‌ای استوانه‌ای شکل است که دارای پوستی بیرونی محکم با خار و گوشت داخلی نرمتر است که خوراکی است. در ابتدا سبز است و با بالغ شدن در بیشتر گیاهان به صورتی مایل به قرمز در می‌آید.

 

تاریخچه گلابی خاردار یا میوه‌ی کاکتوس :

گیاه گلابی خاردار که کاکتوس است می‌تواند در شرایط خشک آب و هوایی زنده بماند. گفته می‌شود که منشا آن مکزیک و کشورهای شمالی آمریکای جنوبی است که در گروه‌های خشک و نیمه خشک قرار می‌گیرند. در این مناطق، هزاران سال است که یک رژیم اصلی است. بعدا مشخص شد که در خاورمیانه و شبه قاره هند نیز استفاده می‌شود.

 

با افزایش محبوبیت، کاکتوس‌های گلابی خاردار هم اکنون در اروپا و استرالیا کشت می‌شوند. این میوه نه تنها به دلیل طعم و مزه بلکه به دلیل مزایای سلامتی نیز مورد علاقه قرار گرفته است. خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد پیری آن باعث محبوبیت این میوه شده است.

 

خواص ضد پیری :

این ماده حاوی ویتامین‌های نرم کننده E و K پوست است و همچنین حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب آبرسان و مغذی پوست است. اینها از ایجاد چین و چروک و خطوط ظریف جلوگیری می‌کنند، بنابراین روغن میوه‌ی کاکتوس را به عنوان یک ماده ضد پیری مناسب معرفی می‌کنند.

 

عامل ضد التهاب :

روغن این گیاه خشکی پسند به دلیل وجود ترکیبات ضد التهاب، توانایی مبارزه با التهاب‌های زیاد را دارد. هنگامی که روغن به صورت موضعی بر روی پوست قرار می‌گیرد، بتالین‌ها و ترکیبات فنلی این اثر را دارند. تورم و تحریک ناشی از گزش حشرات، خراش ها یا بیماری‌های التهابی پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت با استفاده از این روغن کاهش می‌یابد.

 

رنگ پوست را روشن می‌کند :

این روغن همچنین اغلب به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست استفاده می‌شود. اسید لینولئیک که یک اسید چرب است، نه تنها باعث تغذیه پوست می‌شود بلکه تیرگی را نیز از بین می‌برد. همچنین از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند.

 

به دستیابی به پوست صاف کمک می‌کند :

برای پوست‌های کدر و خشک فوق العاده آبرسان است. اسیدهای چرب لینولئیک، اولئیک و پالمتیک که به میزان عمده در روغن دانه میوه‌ی کاکتوس یافت می‌شوند، روغن‌های مورد نیاز پوست را تأمین می‌کنند.

 

زخم‌ها و لکه‌های پوست را بهبود می‌بخشد :

ترکیبات فنلی همچنین در روغن گلابی خاردار با غلظت‌های خوبی یافت می‌شود که اثرات آنتی اکسیدانی بر روی پوست دارد و به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می‌کند. زخم بریده شده، جای زخم و سایر لکه‌هایی که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شده باشند، به مرور زمان بهبود و محو می‌شوند.

 

تیرگی پوست را کاهش می‌دهد :

سیاهی زیر چشم به دلایل زیادی ایجاد می‌شود. کمبود خواب، کمبود آب بدن و استرس اکسیداتیو مهمترین عواملی هستند که می‌توانند باعث کم رنگ شدن زیر چشم شما و ایجاد رنگ مایل به آبی شود. روغن دانه گلابی خاردار حاوی اسیدهای چرب مغذی پوست است که از خاصیت روشن کنندگی پوست نیز برخوردار است. در کنار هم، این خواص می‌تواند به شما کمک کند تا سیاهی حلقه شما روشن شود.

 

از بروز زخم جلوگیری می‌کند :

استرس جسمی و روحی می‌تواند باعث تغییراتی در مخاط دستگاه گوارش شود و منجر به زخم معده شود. التهاب با افزایش ترکیبات پیش التهابی که به دیواره معده آسیب می‌رسانند، ایجاد می‌شود. گلابی خاردار تأثیر مثبتی بر مخاط معده دارد و این فعالیت عمدتا توسط ترکیبی به نام بتانین موجود در این میوه تسهیل می‌شود. تولید مخاط معده تنظیم شده است و همچنین در مواد شیمیایی پیش التهاب نیز کاهش یافته است. در نتیجه میزان و شدت زخم با مصرف گلابی خاردار بسیار کاهش می‌یابد.

 

موها را تغذیه می‌کند :

همانطور که پیشتر گفتیم روغن دانه‌های این میوه کاکتوس حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامین هایی است که می‌توانند برای پوست مفید باشند. به همین ترتیب، این مواد می‌توانند پوست و مو را با تأمین روغن‌های سالم که ممکن است کم باشند تغذیه کنند. ویتامین E موجود در میوه‌ی کاکتوس می‌تواند موها را به شدت تهویه کند.

 

موهای شما را براق می‌کند :

برای براق شدن موهای خود می‌توانید از روغن گلابی خاردار استفاده کنید. این روغن می‌تواند به شما دو برابر اسیدهای چرب و پروتئین نسبت به روغن آرگان، که یک روغن محبوب برای بازگرداندن درخشش طبیعی مو است، بدهد.

 

ریزش مو را کاهش می‌دهد :
تفاله این میوه غالباً به محصولات مراقبت از مو اضافه می‌شود زیرا آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی آن می‌توانند از بسیاری از شرایط پوست سر راحت شوید و به نوبه خود ریزش مو را کاهش داده و رشد مو را تحریک کنند.

گلابی خاردار یا میوه کاکتوس یک آبرسان بسیار قوی برای پوست است. که در کنار آبرسانی وظیفه ترمیم گنندگی پوست را نیز دارد.
 

منبع 

 

این مقاله توسط تیم تحقیقاتی لابراتوار آرایشی مانیا گردآوری و تنظیم شده است.


نویسندگان : سید حمیدرضا طباطبایی ابراهیمی ، زینت شهبازبگیان


مطالب مرتبط :

تفاوت ماسک مو آبکشی و بدون آبکشی چیست؟

فواید هیالورونیک اسید

فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی

تولید ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی

بلاگرهای ایرانی آرایشی

فواید گل ختمی

فواید ویتامین ب برای پوست

فواید عصاره میموزا

فواید گل محمدی

تولید در ظرفیت خالی انواع کرم آبرسان

مطلب قبلی فواید گل محمدی برای پوست
مطلب بعدی انتصاب مدیرکل امور فراورده های آرایشی و بهداشتی

درباره ما

لابراتوار آرایشی مانیا با گسترش و تکمیل کادر خود در واحد تحقیق و توسعه توانسته است در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در صنعت آرایشی و بهداشتی پیدا کند. لابراتوار مانیا همواره کیفیت محصولات تولیدی در سطح استانداردهای جهانی را سرلوحه کار خود قرار داده است و امیدواریم در این راه در عرصه‌های جهانی نیز به زودی نام ایران و مانیا را ببینیم.

لابراتوار آرایشی و بهداشتی مانیا با همکاری شرکت زیبا رویان نفیس آماده همکاری تولید در ظرفیت خالی خطوط خود با سایر شرکت‌ها می‌باشد.

تولید در ظرفیت خالی تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه ویژه آزاد اقتصادی سلفچگان.

لابراتوار آرایشی مانیا ارائه دهنده فرمولاسیون‌های انحصاری محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین همکاری در زمینه تولید در ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی با تمامی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی.

 

شبکه های اجتماعی