X
فواید روغن کنجد

فواید روغن کنجد

روغن کنجد از دانه‌های کنجد به دست می‌آید که یکی از روغن‌های گیاهی کمتر شناخته شده است، اما یکی از سالم‌ترین گزینه‌های روغن گیاهی است. دانه‌های کنجد در اصل در آفریقا یافت می‌شود، اما در هند نیز توسعه می‌یابند. روغن دانه کنجد به خاطر اینکه استخراج آن ارزان است محبوبیت زیادی در سال‌های اخیر به دست آورده است. با اینحال زمانی که دانه‌ها به هنگام کامل رسیده باشند روغن بهتری خواهید داشت.

روغن کنجد به خاطر مزایای که بر روی پوست و صورت دارد در ماساژ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی به عنوان روغن حامل در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می‌شود. تنها مشکل این روغن، پردازش و فرآوری آن است که کار بسیار دشوار می شود. مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آلی در این روغن وجود دارد که باعث شده روغن سالمی باشد.


خواص کنجد
مراقبت از مو :
روغن کنجد به طور سنتی برای بهبود سلامت مو استفاده می‌شد. این روغن می‌تواند رنگ طبیعی مو را حفظ کند و از ریزش مو بکاهد. علاوه بر این، اثرات آنتی باکتریایی آن می‌تواند به حذف پاتوژن‌ها یا موارد خارجی از پوست کمک کند.

 

مراقبت از پوست :
روغن کنجد غنی از زینک می‌باشد , زینک یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای پوست بوده. این ماده می‌تواند الاستیسیته و نرمی مو را بیشتر کند، به کاهش لکه‌های پیری کمک کند و شرایط پوستی همچون پیری زودرس را کمتر نماید. از آنجایی که روغن کنجد لایه محافظی بر روی پوست ایجاد می‌کند می‌توان به عنوان کرم ضد آفتاب نیز استفاده شود. این گزینه نیز یک روش دیگر برای محافظت از بدن در برابر موارد خارجی و سموم است. روغن کنجد برای درمان بیماری‌های قارچی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

محافظت از سلامت قلب:
روغن کنجد همانند بیشتر روغن‌های گیاهی یک ماده مفید و خوشمزه است و به خاطر محتوای اسید چربش می‌تواند برای بدن نیز مفید باشد. این روغن حاوی طیف وسیعی از اسید‌های چرب چند غیر اشباع است. این اسید‌های چرب باعث تقویت سیستم قلب می‌شوند و سطح کلسترول را پایین نگه می‌دارند. روغن کنجد می‌تواند سطح کلسترول بدن را کم و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. این موضوع بدین معنی است که اگر روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید محافظت از قلبتان بیشتر خواهد شد.

 

بهبود توان استخوان‌ها :
مس، روی و کلسیم سه ماده معدنی مهمی هستند که در رشد استخوان‌های بدن دخالت دارند. این موضوع بدین معنی است که با حفظ سطح مناسب از روغن کنجد در رژیم غذایی می‌تواند نرخ رشد و توسعه استخوان‌ها را افزایش دهید و روند درمان و رشد مجدد استخوان‌ها را بیشتر نمایید. با افزایش سن، مصرف روغن کنجد به پیشگیری از پوکی استخوان و سایر موارد مرتبط نیز کمک خواهد کرد.  کنجد به طور مستقیم به فعالیت‌های سروتونین در مغز مرتبط است که می‌تواند موجب تقویت خلق و خوی بدن توسط آنزیم‌ها و هورمون‌هایی شود که فرد را خوشحال می‌کند. به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برید، روغن کنجد می‌تواند باعث بهبود خلق و خویتان شود.

 

بهداشت دهان و دندان :
روغن کنجد توسط متخصصان دندانپزشکی به شدت توصیه می‌شود. در فرایندی به نام روغن کشی شما می‌توانید روغن را در دهان خود بگذارید و قبل از ریختن آن به بیرون از دهان، آن را در اطراف دندان‌ها بچرخانید. به کمک روغن کنجد دندان را می تواند سفید‌تر و سطح پلاک دندانی کمتر برساند. اثرات آنتی باکتریایی قدرتمند در این روغن دلیل اصلی برای محافظت از سلامت دندان هاست.

 

پیشگیری از سرطان :
روغن کنجد حاوی phytate است که به طور مستقیم با کاهش توسعه سرطان مرتبط است. علاوه بر این، منیزیم موجود در این روغن بالا بوده و این ماده ضروری نیز به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط می باشد. محتوای کلسیمی روغن کنجد برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ بسیار موثر است.

 

افزایش جریان و متابولیسم :
محتوای بالای روی و مس در این روغن بدین معناست که بدن می‌تواند در سطحی بهینه عمل کند. این موضوع عمدتا بدین خاطر است که مس برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است. با وجود مس در این روغن، بدن می‌تواند مقادیر کافی از خون را به اندام‌ها و بافت‌ها برساند و سبک زندگی سالم تری برایتان به ارمغان آورد.

 

کاهش التهاب :
مس یک ماده ضد التهابی طبیعی است و می‌تواند به کاهش التهاب و ناراحتی از شرایط مختلفی مثل نقرس و آرتروز کمک کند. این موضوع باعث کاهش تورم مفاصل می‌شود و استخوان‌ها و رگ‌های خونی را تقویت می‌کند.


عوارض روغن کنجد :
اگر دارو‌های رقیق کننده خون یا ضد لخته شدن خون مصرف می‌کنید باید قبل از اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید. این روغن سطح فشار خون را کاهش می‌دهد و باعث رقیق شدن خون می‌گردد. به همین خاطر ترکیب آن با دارو‌های رقیق کننده خون بسیار خطرناک است.

 

این مقاله توسط تیم تحقیقاتی لابراتوار آرایشی مانیا گردآوری و تنظیم شده است .

 

نویسندگان : سید حمیدرضا طباطبایی ابراهیمی , زینت شهبازبگیان 

 

ارائه فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی
تولید در ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی

 

مطالب مرتبط :

فواید روغن بابونه

فواید روغن جوجوبا

فواید روغن هسته انگور

مطلب قبلی فواید روغن بابونه
مطلب بعدی فواید ویتامین سی برای مراقبت از پوست و مو

درباره ما

لابراتوار آرایشی مانیا با گسترش و تکمیل کادر خود در واحد تحقیق و توسعه توانسته است در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در صنعت آرایشی و بهداشتی پیدا کند. لابراتوار مانیا همواره کیفیت محصولات تولیدی در سطح استانداردهای جهانی را سرلوحه کار خود قرار داده است و امیدواریم در این راه در عرصه‌های جهانی نیز به زودی نام ایران و مانیا را ببینیم.

لابراتوار آرایشی و بهداشتی مانیا با همکاری شرکت زیبا رویان نفیس آماده همکاری تولید در ظرفیت خالی خطوط خود با سایر شرکت‌ها می‌باشد.

تولید در ظرفیت خالی تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه ویژه آزاد اقتصادی سلفچگان.

لابراتوار آرایشی مانیا ارائه دهنده فرمولاسیون‌های انحصاری محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین همکاری در زمینه تولید در ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی با تمامی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی.

 

شبکه های اجتماعی