X
فواید روغن هسته انگور

فواید روغن هسته انگور

روغن هسته انگور بسیار مغذی است و یکی از بهترین روغن‌های گیاهی است. این روغن دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و برای سلامتی مزایای زیادی دارد و از آن می‌توان برای طبخ و تهیه انواع غذا استفاده کرد. این روغن یک محافظ عالی برای قلب و عروق می‌باشد و به بدن کمک می‌کند.

 

ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی
روغن هسته انگور سرشار از اسید لینولئیک (اسید چرب امگا ۶) است، ولی از نظر اسید‌های چرب امگا ۳ بسیار ضعیف است، بقیه اسید‌های چرب آن شامل اسید اولئیک (خانواده امگا-۹)، اسید پالمتیک (اشباع) و اسید استئاریک است.

این روغن به عنوان روغن گیاهی مناسب برای پخت و پز غذا و همچنین برای سرخ کردن مواد غذایی معرفی می‌شود، اما چربی‌های غیر اشباع زیادی که در این روغن وجود دارد، برای استفاده این روغن برای پخت و پز توصیه نمی‌شود. با این حال از این روغن می‌توانید به صورت خام بر روی سالاد و برای تهیه انواع سس سالاد در خانه استفاده کنید. از این روغن همانند سایر روغن‌های دیگر زیاده‌روی در مصرف آن نیز توصیه نمی‌شود و در صورت استفاده متعادل از آن، هیچ‌گونه عوارض جانبی مشاهده نشده است. اما عوارضی مانند فشار خون، سردرد، سرگیجه، سوء هاضمه و تهوع از مضرات زیاده‌روی در مصرف این روغن است. علاوه بر این استفاده بیشتر و استعمال موضعی این روغن برای موها، ممکن است باعث پوسته پوسته شدن، خشک شدن بیش از حد و خارش پوست سر شود.

 

همه خواص روغن هسته انگور:
بیشتر چربی‌های موجود در این روغن گیاهی از دسته چربی‌های خوب و مفید (HDL) برای بدن هستند. برخی از مهمترین خواص روغن هسته انگور عبارتند از:

پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی:
روغن هسته انگور دارای میزان قابل توجهی ویتامین‌ ای و اسید‌های چرب ضروری است. این ترکیبات مفید باعث بهبود جریان خون می شود و در آخر استفاده از این روغن در تهیه غذاها، از مشکلات و ناراحتی‌های قلبی پیشگیری و احتمال حمله و سکته را کاهش می‌دهد.

 

کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب:
در نگاه اول ممکن است تصور کنید که بطور کلی وجود کلسترول در خون موضوع خطرناکی است؛ اما این ماده که از دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) تشکیل می‌شود، یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن است؛ بطوری که وجود میزان کافی از هر دو نوع آن در بدن برای ساخت دیواره سلولی، تولید برخی هورمون ها، تأمین ویتامین D و… ضروری است. از این رو استفاده از روغن هسته انگور در تهیه غذا‌ها به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک می‌کند.

 

پیشگیری از بروز سرطان:
روغن هسته انگور سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها بوده؛ از این رو دارای خاصیت ضد سرطان است و به طور کلی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده، استفاده از این روغن به طور ویژه از گسترش سلول‌های سرطانی در ریه، روده، پروستات و معده جلوگیری می‌کند.

 

خاصیت ضد التهابی:
یکی دیگر از خواص روغن هسته انگور، خاصیت ضد التهابی آن است. به این منظور استفاده از این روغن بعد از عمل‌های جراحی برای کاهش ورم و التهاب بسیار مفید می باشد.

 

بهبود دیابت و درمان مشکلات بینایی:
مصرف روغن هسته انگور در بهبود بیماری دیابت نقش دارد و به کاهش قند خون کمک می‌کند. از طرف دیگر استفاده از این روغن در پیشگیری و درمان مشکلات بینایی موثر بوده.

 

تقویت و سلامت پوست و مو:
یکی از مهترین خواص این روغن کاربرد در تقویت و سلامت پوست و مو بوده. روغن از ریزش مو ناشی از استرس پیشگیری می‌کند و استفاده از آن باعث نرمی، لطافت و درخشنگی مو می‌شود. در واقع این روغن حاوی مواد مغذی فراوانی است که به تغذیه سلول‌های پوستی سالم برای رشد بهتر کمک می‌کند؛ به همین جهت استفاده از این روغن و مالیدن آن به موها، برای درمان شوره سر و سایر بیماری‌های درماتولوژی که موجب خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر شده، مفید است. حفظ رطوبت مو‌ها و جلوگیری از مجعد شدن، شکنندگی و موخوره از دیگر خواص روغن هسته انگور برای سلامت مو است.

 

روغن هسته انگور برای رفع سیاهی دور چشم:
یکی از مهمترین کاربر‌های روغن هسته انگور استفاده از آن در تولید محصولات محافظتی پوست و مواد آرایشی است. این روغن به دلیل محتوای بالای ویتامین‌ای و اسید لینولئیک برای سلامت، نرمی و لطافت پوست بسیار مفید است؛ طوری که این روغن پس از استفاده به سرعت جذب پوست شده،و چربی آن در سطح پوست نمانده و خاصیت بازسازی بالایی برای سلول‌های پوستی دارد. به همین جهت، مصرف آن به عنوان مرطوب کننده و به خصوص برای پیشگیری از چروک و رفع سیاهی اطراف چشم توصیه می‌شود.

 

بهبود انعطاف پذیری مفاصل:
 همانند روغن زیتون و روغن کنجد، جریان خون و انعطاف پذیری مفصل‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

مرطوب کننده طبیعی پوست:
 به دلیل مقادیر بالای ویتامین E موجود در آن، خواص نرم کنندگی بالایی دارد و به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده می‌شود.

 

درمان آفتاب سوختگی:
روغن هسته انگور رطوبت بالایی داشته و به دلیل مقادیر بالای ویتامین E و اسید لینولیئک موجود در آن برای درمان آفتاب سوختگی مفید است.

 

روغن هسته انگور و آکنه :
اسید لینولئیک موجود در روغن هسته انگور به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند و ویتامین E موجود در آن برای از بین بردن جای جوش مفید می باشد.

 

روغن هسته انگور و فواید ضدپیری :
ویتامین E و اسید چرب امگا ۶ موجود در روغن هسته انگور باعث کاهش چین و چروک پوست شده و با افزایش تولید کلاژن به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

 

لاغری و کاهش وزن:
بر اساس یک مطالعه در دانشگاه فلوریدا، روغن هسته انگور در مقادیر کم می‌تواند باعث افزایش چربی سوزی و در نتیجه لاغری و کاهش وزن افراد شود.

 

روغن هسته انگور و فشار خون:
مقادیر بالای ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن هسته انگور به دلیل خواص ضد التهابی، باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند.

 

روغن هسته انگور و دیابت و قند خون :
تحقیقات نشان داده که اسید لینولئیک موجود در روغن هسته انگور برای مبتلایان به بیماری دیابت مفید است و به کاهش کلسترول خون افراد دیابتی کمک می‌کند.

 

روغن هسته انگور و آلزایمر:
تحقیقات در دانشگاه آدلاید نشان می‌دهد که روغن هسته انگور به دلیل خواص ضد التهابی که دارد از ایجاد پلاک‌های مغزی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 

طبع روغن هسته انگور:
طبیعت روغن هسته انگور سرد و خشک مس باشد. این روغن فاقد سدیم و کلسترول بوده و مقادیر بالای آنتی اکسیدان، اسید‌های چرب غیر اشباع، ویتامین E و یتامین C و مس و پتاسیم و اسید لینولئیک داراست.

 

این مقاله توسط تیم تحقیقاتی لابراتوار آرایشی مانیا گردآوری و تنظیم شده است.

 

نویسندگان : سید حمیدرضا طباطبایی ابراهیمی , زینت شهبازبگیان 

 

ارائه فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی
تولید در ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی

 

مطالب مرتبط :

فواید میوه بلک بری

فواید روغن کنجد

فواید روغن بابونه

فواید روغن زیتون برای پوست و مو

فواید روغن جوجوبا

فواید آلوئه ورا

مطلب قبلی رژلب ، سرب ، طلا و باورهای آن
مطلب بعدی فواید روغن جوجوبا

درباره ما

لابراتوار آرایشی مانیا با گسترش و تکمیل کادر خود در واحد تحقیق و توسعه توانسته است در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در صنعت آرایشی و بهداشتی پیدا کند. لابراتوار مانیا همواره کیفیت محصولات تولیدی در سطح استانداردهای جهانی را سرلوحه کار خود قرار داده است و امیدواریم در این راه در عرصه‌های جهانی نیز به زودی نام ایران و مانیا را ببینیم.

لابراتوار آرایشی و بهداشتی مانیا با همکاری شرکت زیبا رویان نفیس آماده همکاری تولید در ظرفیت خالی خطوط خود با سایر شرکت‌ها می‌باشد.

تولید در ظرفیت خالی تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه ویژه آزاد اقتصادی سلفچگان.

لابراتوار آرایشی مانیا ارائه دهنده فرمولاسیون‌های انحصاری محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین همکاری در زمینه تولید در ظرفیت خالی محصولات آرایشی و بهداشتی با تمامی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی.

 

شبکه های اجتماعی